fredag 21. september 2012

Lese- og skriveopplæring

добрый день!

Hvorfor er overskriften uforståelig?

1. Vi må kunne avkode bokstavene, som er kyrilliske.
2. Vi må kunne lydene.
3. Språket er russisk, et språk som er fremmed for oss.

Lese- og skriveutvikling

Skriveutvikling:

- Skribling
- Bokstavutforskning
- Helordsskriving
- Fonologisk skriving
- Ortografisk skriving

Leseutvikling:

- Pseudolesing
- Liksomlesing
- Helordslesing
- Fonologisk lesing
- Ortografisk lesing

Disiplinene i gramatikken

Lyder
   - Fonologi
Ord
   -Morfologi
      - Form
   - Semantikk
      - Innhold, betydningslære
Setninger
   - Syntaks
      - Setningslære
      - Analysere setninger
Tekster
   - Tekstlingvistikk
   - Pragmatikk

Metoder:

Syntetiske metoder - bottom up

   - Lydmetoden - en og en bokstav + lyd
   - Stavelsesmetoden - bokstaver + lyder = stavelser

Analytiske metoder - top down

   - Ordbildemetoden - ord som ordbilder
   - LTG - lesing på talens grunn: samtalefase- dikteringsfase- etterarbeidsfase

Lesing som grunnleggende ferdighet

- Lese for å tilegne seg kunnskap
- Lese for å kommunisere
- Lesing må sees i sammenheng med de andre grunnleggende ferdighetene
   - Det er stor forbindelse mellom gode lesere og gode skrivere
- Lesing er en ferdighet, men også en kulturell kompetanse 

Gutter og jenters lesekultur

- Jenter leser mer enn gutter
   - Ja, men det gjelder kontinuerlige tekster
   - Gutter leser mer diskontinuerlige tekster som aviser, web-tekster, e-post, tegneserier m.m.

- Jenter deler i større grad sine leseopplevelser med andre, mens gutter i liten grad snakker om det de leser.

- Viktig å skape en klasseromskultur for å dele erfaringer rundt lesing.

Repetisjon av nyttige begreper

- Resepsjonsteorier: litteraturvitenskapelig term = det som skjer med leseren i møte med teksten.

- Kognitiv skjemateori: en abstrakt minnestruktur vekkes automatisk når vi leser noe som ligner på noe i har lest eller erfart før.

- Sosiokulturelle rammer for lesing: møtet mellom leser og tekst innenfor rammen av de sosiale og kulturelle omgivelsene 

Hvilke faktorer påvirker leeforståelsen?

- Samspill mellom leser og tekst

- Konsentrasjon, oppmerksomhet og hukommelse

 Forberedelse til lesingen:

- Målet med lesingen må være klart: leseopplevelse/tolkning
- Motivasjon
- Hente fram tidligere kunnskaper og erfaringer
- Skaffe oversikt over teksten: språk/tekststrukturer
- Metode: skrive det du vet eller kan om emnet.

Overvåke boken

- Hva vet du om emnet? Lag stikkord.
- Les teksten.
- Sett hake ved det du har på stikkordslisten din.
- Sett + hvis stoffet er nytt for deg.
- Sett - om du ikke har det på lista.
- Sett ? hvis du ikke skjønner.

Hvordan stille spørsmål til boken?

- Indre dialog med teksten (still spørsmål).
- Husk: lærerens spåørsmål preger elevenes leseforståelse og hva de husker!
- Lesestrategi: la elevene stille spørsmål til teksten de leser.
- Spørsmål baser på: hva, hvordan, hvorfor-spørsmål.
- Spørsmål omkring: kontraster, sammenhenger, sammenligninger eller problemstillinger

Type spørsmål til tekster

- Informasjonsspørsmål (hvem, hva, hvor, når?)
- Refleksjonsspørsmål (hvorfor, hvordan, på hvilken måte, forklar, finne sammenhenger, sammenligne)
- Refleksjonsspørsmål som utfordrer teksten (visualiser, lat som om, tenk deg at)
- Refleksjonsspørsmål for å vurdere teksten (forsvar, bedøm, begrunn)

VØL-skjema 
- Vet
- Vil vite
- Lært

Visualisering og organisering

- Utnytte billedlige fremstillinger i tekst
     - Snakke om bildene, analysere disse.

- Lage egne billedlige fremstillinger
     - Avkobling, premie etter en god leseøkt, som fortsatt er relevant for leseopplegget?

- Visualisering
     - Bli flink til å reflektere og tenke over hva som leses.

- Skape gjensidig samspill

- Illustrasjoner
     - Hjelp til å forstå eller vekke tanker rundt det som står i teksten.

- Lukke øynene og visualisere
     - Morsom øvelse for elevene
     - Veldig lærerikt
     - Øvelse i å leve seg inn i, og samtale med, teksten.

Selektiv lesing

- Hvilke deler kan leses overfladisk?

- Skumlesing?

- Hva er viktige deler, som må leses nøye?

- Bør noen deler leses to ganger?

Selektiv lesing er viktig i utdannelse. Å lese en fagbok fra perm til perm er ikke veien å gå hvis du har tenkt til å rekke alt til eksamen. Noen deler av bøkene er viktigere å lese enn andre, og det gjelder også å huske disse mer viktige delene. Det skal mye til for å huske 100% av en fagbok på 500 sider. I slike tilfeller er det viktig med selektiv lesing.

Tekststruktur

Tekststrukur er en god hjelp når man skal lese fagbøker. Her må man legge merke til overskrifter, underoverskrifter, innholdsfortegnelse, tekst i margen, bilder, eventuelle faktabokser også videre.

Vurdering av tekst og egen forståelse

Det er lurt å stille spørsmål til seg selv angående teksten etter at den er lest. Hva handlet den om? Viktige punkter og begreper? Hovedpersoner? Handling? Budskap?


До свидания.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar