torsdag 30. august 2012

Vurdering i norskfaget

добрый день!

Vurdering er et meget sentralt og viktig begrep i skolen. Tilbakemeldinger, eller vurdering, er en veldig kraftig innflytelse på læring, men innflytelsen kan være både positiv og negativ. Derfor er det veldig viktig for oss, som lærere, å legge vekt på å vurdere og å gi tilbakemelding på en positiv og riktig måte. 

Forskning viser at:

- Like prestasjoner ofte vurderes ulikt.
- Det er mangel på vurdering som fremmer læring.
- Mange elever ikke får god nok informasjon om hvor de står i forhold til læreplanverket.
- Mange elever møter ungdomstrinnet med et urealistisk bilde av egen kompetanse, på grunn av svak vurderingskultur og vurderingspraksis.

Vi har to hovedformer for vurdering av læring.

Formativ vurdering
- Underveisvurdering
- Har læring og utvikling som mål
- Skal være løpende og systematisk
- Skal gi grunnlag for tilpasset opplæring og videre utvikling

Summativ vurdering
- Standpunkt og sluttkarakter
- Ofte gitt i form av eksamenskarakterer
- Gir informasjon om nivået til eleven ved avslutning av opplæring i faget

Å gi en god vurdering av elevenes prestasjoner i undervisningen vår på barneskolen, er meget viktig. Viktig, fordi norsk utgjør tre karaterer på vitnebrevet når tiendeklasse er fullført.

- Norsk hovedmål skriftlig
- Norsk sidemål skriftlig
- Norsk muntlig

Når vi vurderer elever, er læringssynet vårt veldig sentralt. Dersom vi ser på læring som overfæring av kunnskap, er presise tilbakemeldinger tilpasset modenhetsnivået til eleven ofte tilfellet. Dersom man ser på læring som relasjonelle og kontekstuelle prosesser, er det ofte hjelp med å finne handlingsrettede forklaringer, skape dialogiske møter med rom for språklig bearbeiding av egne prestasjoner, og det å hjelpe eleven med å formulere egne mål, som står i fokus. Stikkord for dette syntes er ofte utfordringer, alternativer, råd. 

Det kan altså være smart å tenke igjennom hva slags læringssyn man har, og deretter tenke litt igjennom hvordan man kan vurdere eleven på best mulig måte.

Det er alt jeg rekker for i dag.

William. 

До свидания.

5 kommentarer:

  1. Приветствую молодой человек!

    Det var gutten som har fulgt med i timen det. Jeg synes du har fått med mye om vurdering i skolen. Både hvordan og hvorfor.

    Mange gode punkter som gir god oversikt over tema, og får frem kjernen i saken.

    Det er likevel ett lite punkt jeg stusser over, når du skriver: "Forskning viser at [...] Det er mangel på vurdering som fremmer læring"

    Høres merkelig ut, ettersom det strider mot argumentasjonen i teksten for øvrig.

    Fortsett det gode arbeidet.

    SvarSlett
  2. Er enig med Tor, men tipper du mener at det er en mangel i skolen på god, læringsfremmende vurdering, ikke at manglende vurdering fremmer læring? ;)

    Ellers en veldig nyttig, oversiktlig liste. God eksempel til etterfølgelse for meg, som ikke lager lister, men babler i vei i det uendelige og lett mister tråden. Du har skrevet imponerende oversiktlig og presist om vurdering!

    SvarSlett
  3. Liker at du starter med å presisere hvor stor inflytelse læreren faktisk har på elevenes læring. Skriver du noe en elev oppfatter som sårene eller krass kritikk av arbeidet hans i en vurdering, kan det hende han mister lysten til å skrive... =) Bra skrevet..

    SvarSlett
  4. Sant, sant! Skrivefeil, beklager!

    SvarSlett
  5. Når du snakker om forskjellige læringssyn hadde det vært lettere å forstått om du kom med konkrete eksempler. Jeg savner også kildehenvisning på både "forskning viser at..", og når du skriver om de forskjellige læringssynene.
    Jeg henviser til Rammer og kriterier for faglogger i læringsarbeidet, Norsk 2 "Det er faglig verdifullt om du knytter tankene dine til fagstoffet".
    Dette er ikke ment som en streng vurdering, men med tanke på at fagbloggen skal fungere som en "hjelp" til eksamen så er kildehenvisning viktig!

    SvarSlett