Er sakprosa sentralt i barneskolen?
Det finnes mange typer sakprosa, og sakprosa er svært viktig i utdanningen. Elever møter rask sakprosa i barneskolen, enten det er lærebøkene som brukes, beskjeder med informasjon, innholdsfortegnelser, timeplaner også videre. Sakprosa kan ikke leses på samme måte som skjønnlitteratur, og vi må justere "innstillingen" vår etter hvilke type tekst vi leser. Derfor er det viktig å gi elevene erfaringer rundt.
Sakprosa og skjønnlitteratur er ikke alltid adskilte, men kan ofte sees i gode blandinger. Et eksempel er sangen "Byssan Lull", som i de fleste versene kategoriserer forskjellige ting fra verden i grupper og kategorier.
Hvordan definerer sakprosa, og hva er forskjellen mellom sakprosa og skjønnlitteratur?
Sakprosa sees ofte på som faglitteratur og brukslitteratur. Vi kan bruke dette som en slags definisjon. Sakprosa er knyttet til fakta, og er sant. Det blir, på den andre siden, feil å si at skjønnlitteratur er knyttet til tull, og sakprosa til fakta, fordi skjønnlitteratur ofte er knyttet til de virkelige verden. Ofte forklares forskjellen slik, at skjønnlitteratur er ment som underholdning, og sakprosa er ment som et sted å hente kunnskap. Problemet er, at sakprosa i flere sammenhenger kan brukes som underholdning, for eksempel dyre- og naturbøker. Sakprosa er også veldig sterkt knyttet mot å organisere, kategorisere og systematisere store mengder informasjon.
Vi har to typer sakprosa. Litterær sakprosa er sakprosa med en forfatter (som regel), og omfatter ofte fakta i en skreven tekst. For eksempel i naturbøker. Funksjonell sakprosa er sakprosa som skal informere veldig konkret om noe. Denne sakprosaen har som oftest ingen formell forfatter. Eksempler på funksjonell sakprosa er busstabeller, innholdsfortegnelser, statisikker, skjemaer også videre.
Sakprosa for små barn er nesten alltid sammensatte tekster. Barn trenger visuell informasjon.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar