добрый день!
Barnelitteratur!
I norsk 1 lærte vi følgende om barnelitteratur:
Barnelitteratur i et historisk perspektiv
- 1850: Religiøse og moralske fortellinger, eksempelfortellinger. Synet på barn.
- 1880-1890: Nye tendenser,variasjon. Sivle og Zwilgmeyer.
- Kort om lesebøkene i norsk grunnskole.
- Mellomkrigstiden, gutte- og pikebøker.
- Småbarnslitteratur fra slutten av 1940-årene.
- Litteratur som pedagogisk verktøy på 1970-tallet, sosialrealisme, internasjonal forståelse.
- Science fiction for barn.
- Kunstbegrepet på 1980-tallet.
Barnelitteraturens særpreg
Sjangre og teksttyper
Bildebøker - ikonotekst
Mål i norsk 2 som har med barnelitteratur å gjøre:
- Har utvidet kunnskap om muntlige og skriftlige sjangre og innsikt i hvordan elever fra 1. til 7. trinn utvikler kunnskap om disse og kan bruke dem i eget tekstarbeid
- Kan bruke språk- og tekstkunnskap aktivitet i rettledning av elever i lese- og skriveprosessen
- Kan legge til rette for den muntlige språkutviklingen til elevene
- Kan sammenlikne tekster skrevet for barn med hensyn til innhold, form og funksjon
LK06 har også en hel rekke med læringsmål som legger til rette for bruk av tid på skjønnlitteratur i barneskolen.
Begrepet "Barnelitteratur"
- Litteratur som barn leser?
- Litteratur som er skrevet, og/eller bearbeidet og tilrettelagt, for barn.
- Litteratur som kan leses av både voksne og barn. Allalderslitteratur.
Hvor møter barn barnelitteratur?
- Hjemme
- På biblioteket
- På skolen
Vi har å gjere med litteratur som er tilpassa erfaringar, behov og interesser hos menneske som står i livets grunnlegjande sosialiseringsfase, i ferd med å forme en identitet. (Sletten, 2010: 6)
Bukkene Bruse på Badeland
- Vi kom fram til at boken er mest tilpasset barn mellom 4 og 9 år. Det er fordi tematikken er veldig aktuell for barn i denne alderen, og bildene er veldig fargesprakende, og kanskje laget slik for å holde på interessen til barn?
- De aller fleste kan lære noe av temaet i boken, men er kanskje aller mest aktuell i barnehage/barneskole?
Barnelitteraturens dialoger
- Dialog med leseren
- Teksten har barn som en viktig adressat
- Teksten skaper en implisert leser
- Orienteringmot barneperspektivet gir ulike utslag
- Å skape kunstnerisk utfordring
- Ulike bøker til ulike formål
- Ta opp forskjellige teamer, som døden, sykdom, moral, verdier, flerkulturalitet også videre.
- Dialog mellom tekster
- Snakker teksten med andre tekster? Et eksempel på dette er Bukkene Bruse på Badeland.
- Litterlær slektskapsfølelse
- Intertekstualitet; "dialog mellom tekster og teksttradisjoner", ofte mer påtagelig i barnelitteratur enn i voksenlitteratur.
- Å lese litteratur er en form for produktiv intertekstuell virksomhet.
- Barnebøker som formidler myter og eventyr. Kulturbærende tekster.
- Dialog mellom tekst og bilde
- Verbal og visuell uttrykksmåte som spiller sammen. ( 1+1=3, sammen skaper de to noe mer )
- Samspill.
- Rytme, bevegelse som skapes.
- Et felles kunstverk - tekst + bilde.
- Appell til forestillingskraften og skaperevne.
- Forskjellige bøker legger forskjellig vekt på tekst og bilde, dette skaper en unik kombinasjon.
Og det var alt jeg fikk med i dag!
До свидания.
Her var det både historiske perspektiver om barnelitteratur, om begrepet og den ulike dialoger.
SvarSlettDu har fått med deg mye viktig fra forelesningen og skrevet dette på en oversiktlig og forståelig måte. Bra!